Viime neuvonpidon (12.3.) jälkeen Rusukki lähetti seuraavan kriittisen kirjeen kunnan koulutushallinnolle (ks. alla). Se koski virheellisyyksiä kunnan kotisivuilla ja muuallakin annetusta äidinkielen opetusta koskevasta informaatiosta sekä suomen kielen alhaisesta statuksesta koulutushallinnon alaisessa toiminnassa.
Till
utbildningsförvaltningen
Ang. modersmålsundervisning
i finska i Uppsala kommun
Vi har igen blivit uppmärksammade på att Enheten För Flerspråkighet
inte har gjort de nödvändiga ändringarna i sin utåtriktade information som vi
gång på gång frågat efter sedan 2015 då skollagen ändrades.
En förälder har skickat oss ett informationsblad som hen
fått från sin skola (se bilaga 1) där det står att modersmålsundervisning inte
är nybörjarundervisning utan att det behövs grundläggande kunskaper i språket
för att eleven ska vara berättigad till denna undervisning. Familjen önskar
undervisning i finska och därför är informationen helt missvisande.
När man tittar på EFF:s hemsida (https://flersprakighet.uppsala.se/verksamheter/modersmalsundervisning/grundskola/)
och läser om modersmålsundervisning i grundskolan (se bilaga 2) är
informationen lika missvisande. Samma felaktigheter upprepas där:
modersmålsundervisning är ingen nybörjarundervisning utan eleverna ska ha
grundläggande kunskaper. På sista raden, andra stycket, står det ”Läs mer om
vem som har rätt till modersmålsundervisning här”.
När man klickar på länken kommer man till en ny sida där samma felaktigheter
upprepas (se bilaga 3). Bland en rad länkar på höger sida finns det en som
heter ”Rätt till modermålsundervisning?” (obs. felstavat) (se bilaga 4), men
även där får man felaktig information: man nämner nationella minoritetsspråk
och att dessa språk inte behöver talas hemma, men kravet på grundläggande
kunskaper finns kvar. Ytterligare en länk längre ner på sidan heter
”Minoritetsspråk och modersmål”. Där får man äntligen korrekt information. Men
för att strunta i de första sidorna som alla behandlar ”rätten till
modersmålsundervisning” måste man vara väldigt medveten och kunnig, så att man
inte nöjer sig utan letar vidare och till slut hamnar rätt. Vi anser inte att
EFF på ett effektivt sätt sprider information om minoritetsrättigheterna –
något som är en grund för en bra implementering av minoritetspolitiken. Vi
anser att det ska stå på den allra första sidan att det finns å ena sidan allmänna
regler och å andra sidan speciella regler som gäller nationella minoriteter.
Det ska också stå vilka dessa rättigheter är enligt skollagen och vilka de fem
nationella minoriteterna är. Endast då kan man vara säker på att informationen
når fram.
Vi vet inte hur många föräldrar som läst den felaktiga
informationen har struntat i att söka modersmålsundervisning för sina barn, men
vi anser att det är allvarligt att det på kommunens hemsida fortfarande ges
felaktig/missvisande information trots att lagändringarna trädde i kraft under
sommaren 2015. Eftersom vi som sagt påpekat detta flera gånger under de här
åren och fått löfte om ändringar, kan vi inte tro annat än att kommunen/EFF
inte anser att detta med nationella minoritetsbarns särskilda rättigheter är så
viktigt.
Under förra samrådet (2018-03-12) där utbildningen stod i
fokus tyckte vi oss också märka att den speciella status som finskan som
förvaltningsspråk faktiskt har i Uppsala, inte tas på allvar. När de finska
lärarna berättade om de dåliga attityder de möter i sin omgivning, fick de
motfrågan om inte de övriga modersmålslärarna också hade sådana svårigheter. Det
räckte att konstatera att finskan behandlas precis lika illa som alla andra
språk. Vi anser att man från kommunens/EFF:s sida på något sätt borde upplysa
skolor och förskolor om finskans särställning och inte nöja sig med att alla
modersmålslärare alltid behandlas dåligt och har låg status. Genom att ansluta
sig till förvaltningsområdet för finska språket har Uppsala åtagit sig att
stärka och lyfta finskan, och det borde gälla även utbildningsförvaltningen.[1]
Modersmålsstöd
Något liknande skedde också i diskussionen om särskilda
träffar mellan enskilda finsktalande barn i olika förskolor som vi blev lovade
i samband med att hela modersmålsstödet i kommunen omorganiserades och de
finska barnen gick miste om sina regelbundna träffar på Storgatan. Eftersom det
gått ett par år sedan löftet gavs undrade vi, för tredje gången under de gångna
åren, när de nya träffarna skulle börja. Då fick vi veta att planering pågår
för att alla enskilda barn, i alla språk, ska få sådana träffar och att man
inte kan informera de finska föräldrarna om annat än just att arbete pågår. Här
ser vi också att den flexibilitet som fanns tidigare när man kunde ordna extra
stöd nu är borta och att finskan, precis som alla andra språk i kommunen, helt
enkelt får vänta – det är inget som man prioriterar trots att två år i livet på
de små minoritetsbarnen är en lång tid att slösa bort. Och som det står i Uppsala
kommuns nya informationsblad som delades ut på samrådet är det ”särskilt
viktigt att barn som tillhör en nationell minoritet får möjlighet att utveckla
sin kulturella identitet och använda sitt modersmål” vilket borde ha lett till
att ambitionsnivån höjs för deras del.
Sammanfattningsvis önskar vi nu få svar om hur man som
minoritet ska gå tillväga när det gäller den utåtriktade informationen om
modersmålsundervisning på kommunens hemsida.
Våra påpekanden via samråd har inte haft effekt. Vi vill veta varför
läget är sådant och hur man kan ändra på detta. Vi vill också att ingen
felaktig information delas ut till potentiella elever och deras familjer så som
nu verkar förekomma.
Vi vill också fortsätta diskussionen om hur man kan höja
finskans status i utbildningssammanhang så att den motsvarar de förpliktelser
som kommunen som förvaltningsområde har enligt minoritetspolitiken.
Styrelsen för Rusukki
Sverigefinnarnas språk- och kulturförening i Uppsala
[1] Sedan är det ju klart att man från EFF:s sida också
borde göra något åt att modersmålslärarna i de övriga språken behandlas så
illa. Det måste vara ett stort arbetsmiljöproblem som borde åtgärdas och inte
bara accepteras som ett faktum.
Bilagorna 1-5:
Kommentit
Lähetä kommentti