25.11.2015

Rusukin työ on tuottanut tuloksia



Uppsalan äidinkielen opetus mainitaan SVT:ssä. Niinkuin Rusukki on maininnut aikasemmin opetusaikaa on lisätty vuoden aikana 1-3 luokkalaisille (uutisissa vähän väärin kuvailtu; ei siis koske viidesluokkalaisia). Myös Rusukki mainitaan Uutisissa. 
"Uppsalassa on lisätty tänä syksynä suomen äidinkielen opetuksen määrää alaluokilla. Kunta nosti minuutteja aikaisemmasta puolesta tunnista yhteen tuntiin ryhmäkoosta riippumatta. 
Almtunan koulun viidettä luokkaa käyvä Siri Lindgren on yksi kunnan sadasta oppilaasta, jotka saavat suomen kielen opetusta. Aiemmin opetusta sai 30-40 minuuttia viikossa, ryhmäkoosta riippuen. Nyt yksikin oppilas saa opiskella äidinkieltään kokonaisen tunnin.
– Se merkitsee paljon. Voidaan tehdä paljon enemmän pieniä projekteja, eikä aina jouduta jättämään kesken asioita. Nyt ehditään käymään läpi lukuläksyt, kirjoittamaan päiväkirjaa, ehditään tehdä tehtäviä ja juttelemaan kaikista ajankohtaisista asioista paljon enemmän - meillä ei ole ain niin kauhea kiire, äidinkielen opettaja Anne Harbom Jäderlund sanoo.

”Kolme kertaa viikossa, jos saa toivoa”

Äidinkielen opetuksen määrä vaihtelee kunnasta toiseen. Uppsalassa ruotsinsuomalaisten kieli- ja kulttuuriyhdistys Rusukki ja oppilaiden vanhemmat ovat ajaneet opetusmäärän lisäämistä jo vuosia. Seuraavana tavoitteena on saada minimimäärä kirjattua lakiin.
– Toivomus olisi tietysti se, että oppilaat saisivat kaksi kertaa opetusta, 30 minuuttia ja 30 minuuttia viikossa, mutta se on vielä vaikeampi järjestää opettajan kannalta. Tämä on jo tietysti voitto, jos saa 60 minuuttia viikossa. Mutta jos saisi vapaasti toivoa, niin 40 minuuttia kolme kertaa viikossa, Harbom Jäderlund laskeskelee.

Kolme opettajaa sadalle oppilaalle

Uppsalassa on kolme suomen äidinkielen opettajaa, jotka kiertävät opettamassa oppilaita esikoulusta lukioon. Lukujärjestyksen laatimisessa on pohtimista, sillä oppilaita on kaikissa kunnan kouluissa ja ala- ja keskiasteen tunnit on pidettävä koulun jälkeen kello 13 ja 16 välillä.
Opettajan mielestä syksyn muutokset ovat tuoneet jo näkyvää tulosta. Ensin tuli muutos lakiin vähemmistökielen lukuoikeuden laajentamisesta, mikä mahdollistaa oppilaiden jakamisen kahteen eri tasoon. Nyt oppimäärä useimpien oppilaiden kohdalla kaksinkertaistui.
– Kotonahan puhutaan ja monissa kodeissa luetaan myös, mutta kirjoittaminen jää vähemmälle. Se on sellainen suuri juttu, mitä harjoitellaan. Ja nyt ehdimme tekemään sitä enemmän. Oppilaat huomaa sen itsekin, kuinka ei tarvitse enää joka kerta kysyä, että miten tämä nyt kirjoitetaankaan."
Olemme aikasemmin kirjoittanneet asiasta blogissa. Katsokaa tästä.

    Ei kommentteja:

    Lähetä kommentti