2.10.2015

Nyt äidinkieltä saa lukea alkeista lähtien!



"En timme kändes som ett år"


Elin lärde sig att förstå finska men inte att prata så mycket själv. Hon fick också läsa finska som modersmål i skolan men nivån på undervisningen var för hög.
– Det var stressigt och man skulle göra saker man inte klarade av för att man inte förstod, så det var svårt. Och då blev det inte kul för att man inte kunde så mycket. Jag hade en lektion i veckan och den timmen kändes som ett år, berättar Elin Heikkilä.  

Pappa gav upp


Elin ville sluta läsa finska men pappa Rami ville att hon skulle fortsätta. Först efter åtta år av studier, när Elin gick i sjuan, gav han med sig.
– För mig är finskan väldigt viktig så jag insisterade in i det sista på att hon skulle gå på lektionerna, men till slut var jag tvungen att ge efter, det var helt enkelt för svårt för henne, berättar Rami.
Trots att Elin, som nu går i nian, ville sluta att gå på lektionerna i finska, skulle hon vilja kunna språket bättre.
"Om jag kunde prata finska så skulle jag använda det mycket. Jag skulle kunna kommunicera med massor av människor, till exempel hela min släkt i Finland. Så det skulle vara kul att kunna språket flytande!"

Pappa Rami hade i våras redan kommit överens med Emmas lärare att hon skulle sluta på finskan men då fick de veta om den kommande skollagsändringen.
"Emma kom hem en dag och sa: Jag ska fortsätta på finskan i höst och då får jag börja från början, med att bygga meningar och så. Jag ringde upp läraren och hon berättade om ändringen i skollagen.
Hur kändes det?
– Det kändes jättebra att hon nu får en ny chans. Det här är ju en del av mitt kulturarv. Jag försöker prata så mycket finska jag kan med dem och min mamma gör det också, men det räcker inte. Vi behöver hjälp utifrån.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti