22.10.2013

Dokumenttifilmaaja etsii ruotsinsuomalaisia nuoria






Rusukki sai tällaisen kysymyksen:
"Hej!
Jag heter Åse Fougner och arbetar som dokumentärfilmare, med bas i
Stockholm. Tillsammans med fyra kollegor har jag fått i uppdrag av UR
(Utbildningsradion) att göra fem filmer om de fem nationella
minoritetsgrupperna i Sverige. Målgruppen är ungdomar i gymnasieåldern och
filmerna ska handla om ungdomar i ca 17-21 års ålder.

Min film ska bli ca 30 min lång och skildra en eller flera sverigefinska
ungdomar som står inför att ta steget in i vuxenvärlden. Jag vill skildra
vad de själva väljer att göra av sitt finska arv, hur de förhåller sig
till det svenska och till det finska, till identitet, tradition och språk.
Filmen kommer inte att vara en informationsfilm utan en varm skildring av
personer med stor karisma som tittarna ska kunna förstå och identifiera
sig med.

Jag skriver nu till finska föreningar runt om i landet. Jag undrar om ni
kommer att tänka på några ungdomar i åldern 17-21 som jag kan tala med om
mitt projekt? Ni kanske känner till några ungdomar som spelar musik,
dansar eller spelar teater där det finska arvet på något sätt finns
närvarande? Ni kanske kommer att tänka på några speciella ungdomar när ni
läser min text, några som ni tycker skulle passa bra i filmen?
Hör då gärna av er till mig!

Jag är tacksam för alla tips och kontakter jag kan få, om förslag på
huvudpersoner eller förslag på andra föreningar/människor jag kan
kontakta. Eller om ni har förslag på arrangemang jag kan besöka för att
hitta mina huvudpersoner?

Jag hoppas ni hör av er! Tack och trevlig helg!
/ Åse Fougner, 0739-520704, ase@fougnerfilm.se"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti